Legendara rivalitate între Pepsi și Coca-Cola probabil că nu se va încheia niciodată. Bătălia continuă cu îndârjire și
creativitate, oferind un adevărat deliciu, mai în țările în care publicitatea
comparativă este legală. În țările în care legile interzic acest tip de
publicitate, eternii rivali găsesc, uneori, metode mai mult sau mai puțin
ingenioase de a da ”lovituri sub centură” adversarului.
În 2008 s-a introdus în România legea nr. 158 care definește și trasează condițiile de utilizare a publicității comparative. Pe scurt,
publicitatea comparativă este legală în România dacă:
- aceasta nu este înșelătoare;
- compară produse care răspund acelorași nevoi ori sunt destinate acelorași scopuri;
- compară, în mod obiectiv, una sau mai multe caracteristici esențiale, relevante, verificabile și reprezentative ale respectivelor bunuri ori servicii, care pot include și prețul;
- nu discreditează sau denigrează mărcile, produsele, activitatea sau situația unui concurent;
- se referă la produse cu aceeași denumire (în cazul produselor cu denumire de origine);
- nu profită în mod neloial de reputația, denumirea sau alte semne distinctive ale unei mărci;
- nu prezintă bunuri sau servicii ca
imitații ori reproduceri ale bunurilor sau serviciilor purtând o marcă ori
o denumire comercială protejată;
- nu creează confuzie între comercianți, mărci, denumiri, produse, alte semne distinctive.
Respectând condițiile enunțate în legea românească, Pepsi a
venit cu o replică la campania Coca-Cola cu ”Mini doza de buzunar” la 2 lei. Pepsi
a adus în magazine o ofertă care să bată definitiv promoția celor de la
Coca-Cola, plus niște printuri pe măsură, poziționate strategic.
Pentru a atenua puțin impactul mesajului Pepsi, ce a putut Coca-Cola să facă este să acopere
printul ”mini doza de buzunar” cu afișul pentru noua campanie: Împarte o
Coca-Cola cu ....
Răspunsul meu la această nouă campanie Coca-Cola ar fi: ”
Pepsi. Too good to share.”
Dat fiind faptul că legea mai sus menționată restricționează
destul de mult creativitatea publicitarilor prin introducerea în textul ei
a mențiunii ”compară în
mod obiectiv” (pentru că,
adeseori, beneficiile unui produs sunt reprezentate prin percepții subiective),
cred că nu ne vom bucura prea curând în România de reclame ingenioase și
creative care să ilustreze războiurile purtate pe plan publicitar
între branduri cu renume, precum cele din exemplele de mai jos:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Sunt deschisă spre conversație. Așa că, dacă aveți ceva de spus, lăsați un comentariu mai jos, iar el va fi afișat după aprobare. Mesajele cu conținut licențios nu vor fi aprobate. Vă mulțumesc!