duminică, 7 iulie 2013

Pepsi vs. Coca-Cola în România

Legendara rivalitate între Pepsi și Coca-Cola probabil că nu se va încheia niciodată. Bătălia continuă cu îndârjire și creativitate, oferind un adevărat deliciu, mai în țările în care publicitatea comparativă este legală. În țările în care legile interzic acest tip de publicitate, eternii rivali găsesc, uneori, metode mai mult sau mai puțin ingenioase de a da ”lovituri sub centură” adversarului.

În 2008 s-a introdus în România legea nr. 158 care definește și trasează condițiile de utilizare a publicității comparative. Pe scurt, publicitatea comparativă este legală în România dacă:

  1. aceasta nu este înșelătoare;
  2. compară  produse care răspund acelorași nevoi ori sunt destinate acelorași scopuri;
  3. compară, în mod obiectiv, una sau mai multe caracteristici esențiale, relevante, verificabile și reprezentative ale respectivelor bunuri ori servicii, care pot include și prețul;
  4. nu discreditează sau denigrează mărcile, produsele, activitatea sau situația unui concurent;
  5. se referă la produse cu aceeași denumire (în cazul produselor cu denumire de origine);
  6. nu profită în mod neloial de reputația, denumirea sau alte semne distinctive ale unei mărci;
  7. nu prezintă bunuri sau servicii ca imitații ori reproduceri ale bunurilor sau serviciilor purtând o marcă ori o denumire comercială protejată; 
  8. nu creează confuzie între comercianți, mărci, denumiri, produse, alte semne distinctive.
Respectând condițiile enunțate în legea românească, Pepsi a venit cu o replică la campania Coca-Cola cu ”Mini doza de buzunar” la 2 lei. Pepsi a adus în magazine o ofertă care să bată definitiv promoția celor de la Coca-Cola, plus niște printuri pe măsură, poziționate strategic.



Mesajul Pepsi este clar: ”Pepsi nu se bagă în buzunar. Se bea acum!”, iar oferta este convingătoare: 330 ml la 2 lei, față de doza de 200 ml la 2 lei a celor de la Coca-Cola. Cunoscută fiind apetența românilor pentru promoții, este evident cine va câștiga această luptă. Dar războiul continuă...

Pentru a atenua puțin impactul mesajului Pepsi, ce a putut Coca-Cola să facă este să acopere printul ”mini doza de buzunar” cu afișul pentru noua campanie: Împarte o Coca-Cola cu ....

Răspunsul meu la această nouă campanie Coca-Cola ar fi: ” Pepsi. Too good to share.”

Dat fiind faptul că legea mai sus menționată restricționează destul de mult creativitatea publicitarilor prin introducerea în textul ei a  mențiunii ”compară în mod obiectiv” (pentru că, adeseori, beneficiile unui produs sunt reprezentate prin percepții subiective), cred că nu ne vom bucura prea curând în România de reclame ingenioase și creative care să ilustreze războiurile purtate pe plan publicitar între branduri cu renume, precum cele din exemplele de mai jos:











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sunt deschisă spre conversație. Așa că, dacă aveți ceva de spus, lăsați un comentariu mai jos, iar el va fi afișat după aprobare. Mesajele cu conținut licențios nu vor fi aprobate. Vă mulțumesc!